marry me?

29.01.2013 kl. 13:39
 
för en vecka sedan förfasades jag över texten i krista siegfrids eurovisions/umk-låt marry meoch nu har debatten blossat upp - om man kan kalla det en uppblossning på grund av några blogginlägg med start hos linnea, och en artikel/notis var på yles hemsida och i hbl.
 
några textrader i urval:
 
skipping dinner to be thinner
where is my proposal?
i'm your slave and you're my master
i'll walk the walk of shame
i do it for you, for you, for you
 
jag håller med linnea, som alla kanske förstår. denna text är förmodligen inte menad som ett statement av något slag. jag tror knappast att krista tycker det är i varje kvinnas plikt att bli sin mans slav, eller ens att man bör hoppa över middagen. 
 
men det är inte tanken med låten som räknas, utan bilden som sänds utåt. visst, många tar denna med ironi och en nypa salt - men vad säger detta om hur normalt vi anser det vara med texter om att vilja bli smalare då en redan är smal (utgående från krista själv)? eller att vi tycker det är lite smågulligt att vilja vara slav till sin man (fifty shades of grey-effekten, anyone?) utan att reflektera över att äktenskapet från början var och på många håll fortfarande är ett sätt för mannen att äga sin kvinna? 
 
ifall låten är menad som ironisk och att tanken är att vi ska tycka hur hemskt det är med den sneda kvinnosynen vi har i vårt samhälle så tycker jag att det borde ha framgått lite tydligare, både i texten, framförandet och i de intervjuer krista gett om låten. marina and the diamonds låt primadonna är ett bra ett exempel på en låt som lyckas med ironin. 
 
i urval:
 
All I ever wanted was the world 
I can't help that I need it all 
The primadonna life, the rise and fall
 
Would you do anything for me? 
Buy a big diamond ring for me? 
Would you get down on your knees for me?
Pop that pretty question right now baby 
 
And I'm sad to the core, core, core (<---- här ser vi ironin i resten av texten speglas)
Everyday is a chore, chore, chore 
When you give I want more more
I wanna be adored
 
liksom, det kan göras tydligt. detta saknas totalt i marry me och då drar jag slutsatsen och tolkningen att detta är en låt som ska ses som en lite gulligt desperat önskan om bröllop. woopidoo. 
 
och alltså, jag förstår, det är "en låt", inte ett levnadsmotto utfärdat av FN. men populärkulturen genomsyras av de ideal som samhället står för och anser vara normala. eva frantz skriver att denna låt kanske ska ses som en parodi på alla bridezillor som syns på film och i dokumentärer. men vad är en bridezilla om inte en produkt av sin tid? bröllopet har gått från att vara det ögonblick som lagfäster äktenskapet till ett kommersiellt jippo. du ska ha den finaste (och dyraste) klänningen, den godaste tårtan och det bästa programmet. och glöm för all del inte musiken. detta är också ett ideal som sänds ut till kvinnor, medan männen bara "får dras med" - ganska ironiskt med tanke på vad äktenskapet innebar från första början.
 
det skadar väl ingen att skriva fler låtar som bortser från detta ideal. till exempel om en tjej som friar till sin kille, inte väntar på att bli friad till.

 

Saudade Saudade
Kommentarer (4)
Spamfilter
Skriv siffran 10 med bokstäver:
Linneas text är jättebra, och det är din också! Jag medger att jag inte ens såg slut musikvideon när jag förra veckan efter femtioelva page invites senare skulle se vad det hela handlade om. Lyssnar folk verkligen inte till orden, och i fall som Fifty Shades of Grey: reflekterar de inte över dem? Så säger folk att feminism inte behövs.
Mymlan29.01.13 kl. 14:43
tack! och eller hur. eller att feminismen "gått för långt" (hur kan vårt arbete gå för långt?), "överreagerar" (detta är ju faktiskt en låt som sänds ut i en stor tävling = ger en viss bild utåt. ser detta inte som att överreagera. att överreagera hade varit att skylla på låtskrivarna eller krista själv) eller "inte har humor". det sistnämnda orkar jag inte ens kommentera. så låten är menad som humoristisk? den är ju ungefär lika rolig som ett bellmanskämt. glimten i ögat och humor är ju knappast samma sak.
29.01.13 15:09
Ja! Du vet ju att jag håller med! Jättebra med en konkret jämförelse/illustration av hur en låt faktiskt ÄR ironisk. Jag uppfattar Marry Me likadant som du, just i.o.m. att det inte på något vis känns det minsta tydligt att den baserar sig på ironi.
linnea p.29.01.13 kl. 17:04
tack! eller hur, ironin finns inte där.
29.01.13 17:07
Hittade just din blogg via jannestrang.ratata.fi. Alltid lika "kul" att se vita kränkta män påstå att könsmaktsordningen inte existerar..... mmmmm. Speciellt bekrossande att han är journalist.
Louise30.01.13 kl. 00:22
så sant, och onekligen beklagligt. jag försökte faktiskt föra en vettig diskussion där, men tji fick jag. hans inlägg är väl bevis nog för att kampen behövs.
30.01.13 00:49
Vad man än tycker om låten eller feminism eller rosa giraffer, så gah alltså, den här attityden att det på något sätt är hemskt att kritisera en låt. Är väl normalt med musikrecensioner och textanalys?
Fager Dam30.01.13 kl. 13:30

Weltschmertz, Books &
Deathly Hallows



Saudade (Portuguese):
An intense, constant longing for something that does not and probably cannot exist.

Läst 2013

Gräset är mörkare på andra sidan
We have always lived in the castle

The Hobbit
A Game of Thrones
A Storm of Swords
Alice's Adventures in Wonderland
Through the Looking-Glass
The Virgin Suicides
Tillräckligt mörkt för en picknick
The Little Friend
Älskaren